Tuesday 18 December 2012

Tips sebelum melancong

Assalamualaikum

Sekadar berkongsi tips/pengalaman.

1) Pastikan tukar matawang asing di sini. Kalau tukar di bank tak dpt byk sgt. Kalau di Bangi ni, saya suka tukar di Warta. Pastikan jumlah mencukupi, jangan pula tukar sikit lepas tu kat negara orang nak tukar, alamat sikit jer dapat...

2) Kalau naik Airasia pastikan beli berat bagasi yg munasabah. Kalau memang plan nak shopping, takkan nak beli beg 15 kg jer..

3) Pastikan print jadual solat, weather forecast untuk sepanjang hari kalian berapa di negara orang. Google aje...pastu print. Baru tahu time solat, suhu, etc...

4) Sebelum keluar rumah, kita digalakkan solat sunat musafir semoga Allah memelihara kita dan keluarga sepanjang berada di negara orang dan memelihara harta benda yang ditinggalkan di sini, pendek kata kepada Allah lah kita berserah sepenuhnya akan keselamatan, rezeki dan lain-lain. Moga Allah permudahkan urusan percutian kita.

5) Tawar setiap kali shopping. Banyakkan berzikir agar penjual lembut hati dan beri kita good price.

6) Jaga solat dan pastikan kesucian/halal makanan yang kita beli.

7) Kalau memang plan nak shopping, bawa extra beg. Rancang perbelanjaan anda dengan bijak. Beli apa yang perlu saje.

8) Bersedekah lah kepada yang memerlukan. Contohnya, kalau pergi zoo belilah t-shirt ke, key chain ke sebab wang kita itu donate kepada pihak zoo. Kalau perlu belikan binatang makanan, belilah carrot, pisang untuk mereka.

9) Rancang betul-betul percutian anda. Beli tiket awal supaya dapat harga murah. Plan nak sewa kereta dengan siapa, plan ground trip nak ambil dengan siapa. Google lah..baca blog orang lain. Untuk ke Bandung, cadangan saya homestaybandung@gmail.com. Email saja untuk atur ground trip dan bayarannya.

10)  Pastikan anda sediakan wang untuk airport tax bagi negara yang kita perlu bayar tax. Contoh kalau di Indonesia airport tax nya Rp 75 000.

No comments:

Post a Comment